- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- M.L.J Out
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2Vaststelling agenda
-
3Lijst toezeggingen
-
4Ingekomen stukken
-
5Vaststellen besluitenlijst
-
6Vraagrecht raadsleden en inwoners
-
7Rekenkameronderzoek risicomanagement
-
8
De toekomstagenda is tot stand gekomen met een zorgvuldig proces. Het document geeft richting voor de periode 2026 - 2030.
Op 27 januari j.l. heeft u in uw vergadering al kennis kunnen nemen van de conceptversie van de toekomstagenda.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Toekomstagenda van de Regio Groningen-Assen 2026 – 2030 vast te stellen.
-
9
Op 20 juli 2023 heeft de gemeenteraad de motie ‘snellere start, sterkere toekomst’ aangenomen. In die motie vraagt de raad het college om een pilot uit te werken om asielzoekers in Assen te ondersteunen bij het deelnemen aan de arbeidsmarkt. De pilot is in juni 2024 in uitvoering gegaan en loopt t/m 31 mei 2025. Op basis van de ervaringen uit de pilot is in het bijgevoegde projectplan de uitwerking gedaan voor de aanpak voor een vervolg project van 1 juni 2025 t/m 31 december 2026.
Bijlagen
-
10
De gemeenten en de provincie Drenthe zijn verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van vergunningen, toezicht en handhaving (VTH-taken) op milieugebied. Deze uitvoeringstaken zijn belegd bij de Omgevingsdienst Drenthe (OD). Wettelijk is voor deze taken een regionale uitvoerings- en handhavingsstrategie (U&H strategie) verplicht. Eind 2021 is de U&H strategie Drenthe voor de periode 2022-2026 door de gemeenten en de provincie in Drenthe vastgesteld.
De huidige U&H strategie Drenthe loopt in 2026 af en daarom is een vernieuwde, geactualiseerde en geconcretiseerde U&H strategie Drenthe 2026-2029 opgesteld. Deze bevat de de doelen en de kaders waarbinnen de uitvoering dient plaats te vinden. De concrete vertaling naar producten en uren wordt gemaakt in het jaarprogramma.
Uw college is bij brief door het Dagelijks Bestuur (DB) van de OD verzocht de raad uit te nodigen om uiterlijk 30 juni 2025 een zienswijze in te dienen over het ontwerp van de U&H strategie Drenthe 2026-2029. Deze zienswijzemogelijkheid komt voort uit gemeenschappelijke regeling, maar ook uit de wens vanuit de raden en staten om bij een actualisatie van de U&H strategie intensiever te worden betrokken.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1.1 Kennis te nemen van de Ontwerp U&H strategie Drenthe 2026-2029.
1.2 Geen zienswijze in te dienen op de Ontwerp U&H strategie Drenthe 2026-2029 -
11
In december 2024 is door de gemeenteraad het tarief voor de naheffingsaanslag parkeren vastgesteld. Om dit tarief te kunnen hanteren, is het verplicht om dit met de geraamde kosten voor 2025 te onderbouwen. Volgens artikel 2 van het besluit gemeentelijke parkeerbelastingen mogen de overheadkosten niet meer dan 50% van de personeelskosten bedragen. De kostenonderbouwing van het vastgestelde tarief voldoet echter niet aan de wettelijke vereisten, omdat de overheadkosten meer bedragen dan 50% van de personeelskosten. Daarom is een herziene kostenonderbouwing opgesteld.
Bijlagen
-
12
De gemeente zet steeds vaker nieuwe technologieën in voor maatschappelijke opgaven. Dit roept ethische vragen op over bijvoorbeeld privacy en autonomie van inwoners. Om hier verantwoord mee om te gaan, is een Kadernota Digitale Ethiek opgesteld. Deze nota biedt duidelijke kaders en afspraken voor het ethisch verantwoord inzetten van data en technologie. De basis van ons handelen is dat we ons houden aan de bestaande wet- en regelgeving (bijvoorbeeld op het gebied van gebruik van data en privacy). Het in deze kadernota omschreven ethische kader is daarop een aanvulling.
Bijlagen
-
13Sluiting