Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 27 november 2025

19:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
M.L.J Out

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2
    Vaststelling agenda
  3. 3
    Lijst toezeggingen
  4. 4
    Ingekomen stukken
  5. 5
    Vaststellen besluitenlijst
  6. 6

    * Dhr. Heeres, over de vergunning zendmast M.L.Kingweg

  7. 7

    De gemeente Assen neemt samen met de gemeenten Meppel en Hoogeveen deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Kredietbank Drenthe (GR GKB). Elk jaar stuurt de GR GKB de jaarstukken en een concept-begroting naar de raad.
    De activiteiten en personeel van de GR GKB worden met ingang van 1 januari 2026 overgeheveld naar de Stichting GKB. Daarmee kan het liquidatietraject van de GR GKB starten.
    Het liquidatieplan met begroting wordt in de loop van 2026 apart aangeboden aan de raad. We vragen nu dus om alleen kennis te nemen van de jaarstukken 2024 van de GR GKB.
    We adviseren in dit voorstel verder om borg te staan voor de benodigde financiering van de Stichting GKB.

  8. 8

    Op de bijlage bij dit raadsvoorstel heeft het college op 14 oktober geheimhouding opgelegd op grond van artikel 87 van de Gemeentewet juncto artikel 5.1 lid 2 sub b van de Wet open overheid .
    De gemeente Assen vangt momenteel circa 750 Oekraïners op. Er zijn momenteel vijf grote locaties (Lauwers, Eemland, Oostersingel, Unive en Boshof) die allen worden gehuurd van particuliere eigenaren. Daarnaast zijn we met de voorbereiding bezig voor de uitbreiding van opvanglocatie de Boshof. Ook worden er nog enkele Oekraïense ontheemden opgevangen in een pand van de gemeente aan de Industrieweg. De gemeente heeft verder zelf geen panden in eigendom die geschikt zijn voor opvang.
    Het is nu 3,5 jaar geleden dat de oorlog in Oekraïne is begonnen. De opvang van ontheemden vindt in Assen plaats in voormalige kantoorpanden. De huurovereenkomsten hebben veelal een looptijd van een jaar. In de komende periode vervallen een aantal overeenkomsten en moet gekeken worden naar de mogelijkheid van verlengen. Hierover bestaat nog geen zekerheid.
    De Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) is onlangs verlengd tot en met maart 2026. Daarnaast wordt er achter de schermen door het Rijk gewerkt aan een scenario waarbij Oekraïners nog minimaal vijf jaar in Nederland zullen verblijven. In tegenstelling tot het COA is de gemeente verantwoordelijk voor de opvang van Oekraïners.
    Voor het opzetten van een lange termijnvisie voor de opvang van Oekraïners is er meer zekerheid nodig over de opvanglocaties.
    Met ingang van 1 augustus 2022 huren wij het pand aan de Lauwers 1 van Aprisco voor de opvang van Oekraïners. De huurovereenkomst met Aprisco liep af op 1 mei 2025. Aprisco kwam met een voorstel voor twee opties, huur en koop.
    Aprisco heeft een aanbod gedaan om de huur te verlengen voor € 290.000,- per jaar. Tevens zal er een renovatievergoeding moeten betaald worden bij het opleveren van het pand, per kamer. De kosten liggen op € 5.000,- per kamer. Gelet op de 100 kamers die in de Lauwers zijn komt dit uit op kostenplaatje van € 500.000,-. Het huurcontract was voor twee jaar en vervolgens een verlenging per vijf jaar.
    Daarnaast heeft Aprisco na onderhandeling, aangegeven het pand te willen verkopen aan de gemeente voor een bedrag van € 2.000.000, Lamberink heeft het pand getaxeerd op € 1.875.000.
    De gemeente hecht er veel waarde aan dat de opvang op deze locatie voortgezet kan worden. Om dit te waarborgen is de koop van het pand noodzakelijk. Hiermee krijgen we als gemeente de regie over het pand en de kwaliteit van de opvang. Partijen zijn tot een koopovereenkomst gekomen. De koopovereenkomst is bijgevoegd.

  9. 9

    In het jaarrekeningtraject 2024 liepen we tegen een verschil in interpretatie aan van de regels over begrotingsrechtmatigheid zoals we hebben opgenomen in onze Verordening Financieel beleid, beheer en organisatie (hierna: Financiële verordening). Daarnaast heeft de raad besloten om – voorlopig – geen Voortgangsrapportage in de oude vorm meer te hoeven ontvangen. De raad heeft in januari 2025 dit door middel van een wijziging op de Financiële verordening bekrachtigd door artikel 7 Voortgangsrapportage voor de jaren 2025 en 2026 te laten vervallen. Dit besluit heeft gevolgen voor de begrotingswijzigingen en daarmee ook de begrotingsrechtmatigheid. Ook hebben we een tweetal artikelen met betrekking tot Reserves en voorzieningen en Kostprijsberekening aangescherpt. Tenslotte is het Besluit begroting en verantwoording (BBV) recent vernieuwd, wat ook gevolgen heeft voor onze Financiële verordening. Daarom stellen we een aantal wijzigingen op de Financiële verordening voor.
    De wijzigingen zijn opgenomen in de was-wordt financiele verordening 2025 t.o.v. 2023 (bijlage 1).

  10. 10

    Conform paragraaf 3.1.3 van de Kadernota Rechtmatigheid bieden wij u hierbij het normenkader aan ter vaststelling. Sinds het boekjaar 2022 is het verplicht dat de gemeenteraad het normenkader vaststelt. Deze verplichting vloeit voort uit de gewijzigde wetgeving met betrekking tot de rechtmatigheidsverantwoording, die per 2023 van kracht is geworden.
    Het normenkader is uitsluitend aangepast op onderdelen waar gewijzigde wet- en regelgeving daartoe aanleiding geeft. Het vormt een essentieel instrument voor zowel de externe accountant als de interne auditfunctie. De accountant gebruikt het normenkader bij de controle op de getrouwheid van de jaarrekening. De interne audit gebruikt het normenkader bij de uitvoering van de Verbijzonderde Interne Controle (VIC). In het normenkader zijn de relevante wettelijke kaders, gemeentelijke beleidsregels en verordeningen opgenomen.
    Het college is op grond van de artikelen 212 en 213 van de Gemeentewet verantwoordelijk voor de interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekkingen en de rechtmatigheid van beheershandelingen.

  11. 11

    Elk bestuursorgaan heeft uitvoerende taken vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Wet Hergebruik van Overheidsinformatie (WHO) en de Wet Open Overheid (WOO). Voor het college en de burgemeester zijn deze taken al belegd binnen de ambtelijke organisatie van Assen. Deze taken worden uitgevoegd door (onder andere) de Functionaris Gegevensbescherming (FG) en de WOO-contactpersoon. Uw Raad heeft deze taken nog niet goed belegd, waardoor de raad (griffier) deze taken zelf moet uitvoeren. Denk hierbij aan het maken van privacybesluiten, het doen van een datalek of het verzamelen van documenten in het kader van de WOO. Het is wenselijk en praktisch om deze taken – die de raad nu zelf moet uitvoeren – bij de ambtelijke organisatie te beleggen. Hiervoor is een delegatiebesluit nodig.

  12. 12

    De aanleiding voor de aanpassingen in de Gemeenschappelijke Regeling GGD, SamenDrenthe, is de bestuurlijke wens om de huidige governance in het domein van zorg en veiligheid meer integraal te organiseren.
    Eind 2023 is op basis van een extern advies door het bestuur besloten om de governance onder te brengen in de gemeenschappelijke regeling GGD waarin drie onderdelen zijn opgenomen:
    1. Het domein Zorg & Veiligheid, met onder meer Veilig Thuis;
    2. Het Zorg- en Veiligheidshuis Drenthe;
    3. Publieke gezondheid.
    In de procedure rondom de zienswijze van de Drentse gemeenten heeft de Asser gemeenteraad op 18 september 2025 besloten om geen zienswijze in te dienen.Met dit voorstel wordt u gevraagd toestemming aan het college te verlenen voor het wijzigen van de GR regeling. Toestemming kan alleen worden onthouden vanwege strijd met het recht of strijd met het algemeen belang.
    In de aanbiedingsbrief (zie bijlage 1) geeft het bestuur van de GGD aan welke zienswijze zij heeft overgenomen en beargumenteren zij welke zienswijze niet zijn overgenomen. De zienswijze die zijn overgenomen hebben geleid tot een aanpassing van de voorgestelde regeling ten opzichte van het voorstel dat op 18 september voorlag.
    De opgenomen wijzigingen gaan over een toegevoegde optie voor gemeenten om wel of niet basistaken bij de SamenDrenthe onder te brengen. De besluitvorming hierover wordt met deze toegevoegde opt-in/opt-out regel duidelijker en geeft de gemeenten meer mogelijkheid om wel of niet specifieke taken als basistaak bij de nieuwe regeling onder te brengen.
    Deze wijzigingen zijn geel gearceerd in bijlage 3 (aangepast voorstel gearceerd) en hebben betrekking op artikel 7 en 8 lid 3 tot en met 7. En het toegevoegde artikel 36. Hierin wordt beschreven hoe de opt-in en opt-out regeling werkt en hoe een gemeente deze kan opstarten.

  13. 13

    Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet. Op grond van de Jeugdwet is de gemeenteraad verplicht om een verordening voor jeugdhulp vast te stellen. Tot en met 2025 kende de gemeente Assen een gecombineerde verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp. Vanaf 2026 is deze verordening gesplitst in een aparte verordening voor maatschappelijke ondersteuning en een aparte verordening voor jeugdhulp. Dit is mede gedaan om de leesbaarheid te vergroten en om het makkelijker te maken de juiste artikelen te vinden, zowel voor de jeugdige en/of zijn ouder(s) als voor de collega's die werken in het sociaal domein.
    In december 2024 is er een nieuwe modelverordening van de VNG verschenen. Deze modelverordening is scherper toegesneden op de afspraken in de Hervormingsagenda Jeugd voorwat betreft de reikwijdte van de jeugdzorg. Uitspraken van de Centrale Raad van Beroep geven ook in lijn hiermee de opdracht om in de verordening te regelen wat onder eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen wordt verstaan. Ook bieden de regels in de modelverordening een stevige basis voor toezicht en handhaving.
    Per 1 januari 2026 worden er nieuwe contracten afgesloten met aanbieders van ambulante begeleiding, dagbesteding, jeugdbehandeling en verblijf. Deze nieuwe inkoop is verwerkt in de verordening jeugdhulp.
    Voor de pgb-tarieven voor formele hulp wordt voortaan onderscheid gemaakt tussen hulp die wordt gegeven vanuit een instelling en voor hulp van ZZP'ers. De reden hiervoor is dat instellingen hogere overheadkosten hebben dan ZZP'ers. De pgb bedragen voor beide vormen van formele hulp worden gebaseerd op een percentage van de kosten voor zorg in natura.
    De pgb tarieven voor informele hulp zijn conform een recente uitspraak van de CRvB naar beneden bijgegesteld, naar het minimumloon vermeerderd met vakantietoeslag.

  14. 14
    Sluiting